Jeśli remontujesz stare lub wykończasz nowe biuro i szukasz porad jak zaprojektować oświetlenie w biurze, to ten artykuł jest dla Ciebie. Postaram się w nim nakreślić kilka ważnych aspektów (parametrów oświetlenia), które należy mieć na uwadze projektując oświetlenie.
Z niniejszego artykułu dowiesz się, że:
- zbyt niskie natężenie oświetlenia może powodować uczucie zmęczenia i rozkojarzenie,
- zbyt wysoka różnica natężenia oświetlenia w przestrzeni roboczej (polu zadania) i w polu bezpośredniego otoczenia może powodować zmęczenie wzroku i spadek koncentracji,
- niewłaściwie dobrane parametry źródła światła mogą powodować źle wykonaną pracę,
- niewłaściwe zainstalowane oświetlenie w biurze może powodować zjawisko olśnienia utrudniające pracę przy komputerze.
Niskie natężenie oświetlenia w biurze
Polska Norma PN-EN 12464-1:2012 rozróżnia 2 rodzaje stanowisk pracy biurowej: przy monitorze ekranowym oraz bez monitora, czyli stanowisko, przy którym można pisać i czytać. W pierwszym przypadku minimalne natężenie oświetlenia powinno wynosić minimum 500 lx (luksów), w drugim przypadku 300 lx. W obecnych czasach zdecydowana większość stanowisk pracy wyposażonych jest w monitor, który sam jest źródłem światła. Dla komfortowej pracy oświetlenie ogólne czy sufitowe powinno doświetlać otoczenie monitora, aby zniwelować kontrast oświetlenia pomiędzy monitorem, w który wpatrujemy się przez cały dzień pracy, a najbliższym otoczeniem, czyli biurkiem. Zbyt niskie natężenie oświetlenia może powodować duży kontrast pomiędzy monitorem a otoczeniem (mówimy wtedy o braku równomierności oświetlenia) a w konsekwencji, podczas 8-godzinnego trybu pracy, może powodować zmęczenie oczu i pogorszenie wzroku.
Inne ważne parametry oświetlenia w biurze
Bardzo ważnym parametrem oświetlenia, o którym praktycznie nikt nie pamięta, jest współczynnik oddawania barw. Co to jest i kiedy ma znaczenie? Jest to parametr określający cechę oświetlenia, który pozwala nam na prawidłową ocenę kolorystyczną. W przypadku typowego stanowiska pracy przy komputerze współczynnik oddawania barw powinien być nie mniejszy niż 80 (Ra>80), ale w niektórych szczególnych przypadkach np. w pracy grafika komputerowego jego wartość powinna być wyższa (Ra>90). Współczynnik oddawania barw na poziomie 90 ma szczególne znaczenie przy precyzyjnym określaniu kolorów np. do druku. Jeśli nie masz pewności czy w Twoim biurze oświetlenie spełnia ww. Normę, możesz zamówić pomiar oświetlenia na stanowisku pracy biurowej.
Oświetlenie w biurze: estetyka vs. ergonomia
W naszym życiu coraz większą rolę zaczyna odgrywać estetyka, niestety kosztem ergonomii. Stawiamy na dizajnerski wygląd kosztem parametrów oświetlenia. Niestety odbija się to na jakości i wydajności pracy. Oprócz właściwego natężenia, równomierności oświetlenia oraz właściwego parametru współczynnika oddawania barw musimy pamiętać o zjawiskach niepożądanych, takich jak np. zjawisko olśnienia. Powstaje ono, gdy źródło światła znajduje się w polu widzenia np. nad monitorem. Może to być skierowana w naszą stronę lampka biurkowa sąsiada lub nieosłonięta lampa sufitowa znajdująca się w oddali. Projektując oświetlenie należy pamiętać, aby źródła światła, w szczególności w niskich pomieszczeniach, powinny być osłonięte.
W Polskich realiach klimatycznych pracujemy zarówno za dnia jak i po zmroku. Projektując oświetlenie należy pamiętać, aby w obydwu przypadkach zapewnić pracownikom komfortowe warunki pracy tj. w okresie zimowym odpowiednie oświetlenie światłem sztucznym z możliwością regulacji natężenia a latem instalując w biurze rolety zaciemniające redukujące odbicia światła od płaszczyzny monitorów.
Jeśli masz pytania dotyczące oświetlenia w biurze lub chcesz zamówić pomiar oświetlenia, zadzwoń: